Coaching

- om konsten att ställa frågor

Begreppen mentor och coach används ofta synonymt Det finns likheter men också viktiga skillnader. Båda har i uppdrag att stötta sin ”klient” i dess utveckling genom samtal.

Mentor - en äldre, erfaren samtalspartner ofta inom samma professionsområde. Mentorn kan även ge råd inom sitt expertområde.

Coach - är tränad på att lyssna och ställa frågor som hjälper medarbetaren att utvecklas och nå sina mål.

Ett coachande samtal är ett strukturerat samtal som hjälper medarbetaren att förstå vad som är viktigast, sätta mål och hitta vägar mot målet. Det handlar både om en samtalsmetod och om ett förhållningssätt. 

En bra coach har förmågan att lyssna och ställer öppna frågor. Även konstruktivt utmanande frågor såsom -hur kunde du gått rakare mot mål? Eller -vad tror du hänt i frågan när vi träffas nästa gång? En bra coach litar på medarbetarens inneboende förmåga att hitta lösningar på problemet och gå till handling. 

Fördelarna med det coachande ledarskapet framför det instruerande är många. Ett coachande ledarskap leder till större delaktighet, medarbetare som presterar mer och en bättre vardag för dig som chef och ledare. Syftet med coachande ledarskap är att stärka medarbetarnas förmåga att agera självständigt, att utvecklas och växa genom att själva komma fram till sina lösningar. Både du och dina medarbetare ges tillfälle att växa genom ett coachande ledarskap och organisationen får en ökad lönsamhet på köpet. Nyttan för organisationen är framförallt, ökad effektivitet, ökade idéer och innovation samt förbättrade prestationer. 

Visst låter det enkelt? Trots att många chefer känner till fördelarna så finns det många fallgropar på vägen. Viljan att hjälpa till blir ofta så stark att frågorna upphör och chefen övergår till att ge råd. Detta leder till att medarbetarnas strategi blir att utan större eftertanke gå till chefen med sina problem och i en förlängning blir konsekvensen att man får en organisation i inlärd hjälplöshet.

Föregående
Föregående

Kultur och struktur